Moderace společenské hry

Největší množství dotazů účastníků projektu na odborné garanty se týkalo správných poměrů skupin potravin a pohybových aktivit. Příležitostí pro jejich generování byl především zážitek při hraní didaktické hry Zdravá abeceda. Paní učitelky si uvědomovaly, že pro kvalitní moderaci hry je nutná 
- vyšší znalost konceptu pyramid výživy a pohybu,
- znalost důsledků pro zdraví a pohodu dětí při nedostatku nebo nadbytku položek v jednotlivých patrech pohybové či výživové pyramidy.

Významnou inovací hry oproti pravidlům, která jsou součástí jejího balení, je využití plakátů Zdravé abecedy. Vedle samozřejmě využívaných plakátů pohybu a výživy (které je vhodné využívat spíše při reflexi po hře a průběžné připomínání konceptu “není nezdravá položka, je jen nezdravé množství” v jídelně, v komunitním kruhu či při komunikaci v trojůhelníku dítě-rodič-učitel) je vynikající pomůckou plakát vnitřní pohody, znázorňující režim dne včetně časování jednotlivých jídel a střídání pohybově více a méně aktivních fází.

Celá hra je pro učitele i děti (zejména do věku pěti let) velmi náročná, konceptuálně i časově. Aby děti mohly udržet pozornost a chápat prezentované koncepty v adekvátní hloubce, je vhodné hru hrát opakovaně a také využívat její prvky při specifických činnostech.

Odborní garanti programu proto připravili 
- sadu herních konceptů, které umožňují procvičení specifických znalostí a dovedností
- argumentář pro herní situace, který umožní učitelkám-moderátorkám hry interpretovat konstelaci žetonů v pyramidách dětí po první fázi hry, kdy je důležitý přechod k trénování vědomé volby “vzdám se tohoto, abych mohl/a získat toto a toto”.

CO, KOLIK, KDY A PROČ? 

Tato verze hry slouží k postupnému seznamování s jednotlivými skupinami potravina pohybových aktivit.

Při každé hře se může volit pro edukaci jiná varianta řešení problému (jednou se řeší CO vidíme na kolečkách/pyramidě, podruhé KOLIK toho můžeme sníst/ dělat..., potřetí KDY to máme jíst/dělat..., počtvrté PROČ to máme jíst/dělat a popáté třeba všechno naráz: “CO-KOLIK-KDY-PROČ”).

1. varianta: CO
úkol: 
- popsat, co je na kolečkách nakresleno 
- rozdělit kolečka na dvě hromádky: potraviny a aktivity
- vysvětlit, co mají obrázky na jednotlivých kolečkách společného a čím se jednotlivá kolečka od sebe liší
- doplnit, co by mohlo být na kolečkách ještě zobrazeno
- prozradit, co je nejoblíbenější

2. varianta: KOLIK
úkol:
- popsat, čeho je na pyramidě nejvíce
- rozdělit, která kolečka patří do kterých pater pyramid
- vysvětlit, proč je na pyramidě znázorněno něčeho více a něčeho méně
- doplnit, co by se stalo, kdyby to vůbec nebylo či naopak (viz. PROČ JE TOHO UŽ MOC A PROČ MÁLO?) 
- prozradit, co ve vlastní pyramidě chybí, aby byla kompletní

3. varianta: KDY
- popsat, kdy je to dobré jíst/dělat
- rozdělit, co jíme/děláme každý den a co jen občas
- vysvětlit, proč zrovna tehdy a proč ne jindy (řešení názorných situací: co si dám k jídlu, když si jdu hrát s hračkami/ jdu na výlet či naopak - když si vezmu na svačinu jen jablíčko, na co budu mít sílu?)
- doplnit do své pyramidy chybějící “žetony” a vymyslet, kdy by se to dalo napravit 
- prozradit, co bylo “u mě” naposledy... (např. z potravin jablko, čočka, sýr, mrkev, rýže v jídelníčku, z aktivit čištění zubů, protažení či zpocení těla)

4. varianta: PROČ
- popsat, k čemu to naše tělo potřebuje 
- rozdělit kolečka podle vlastní potřeby (aby tělo nemělo hlad, aby tělo rostlo, aby tělo mělo sílu... aby se tělo zapotilo, aby se tělo vydovádělo, aby si tělo odpočinulo...)
- vysvětlit, proč to máme jíst/dělat
- doplnit, kam to patří a proč (např. oříšky, čokoláda, uzeniny, hra s kostkami, skákání přes švihadlo)
- prozradit, co chutná/baví a zamyslet se nad tím, k čemu je to dobré a k čemu už ne


PROČ JE TOHO “UŽ MOC” A PROČ “JEN MÁLO”?

Při přechodu mezi dvěma nejvýraznějšími fázemi hry (od nekontrolovaného pobíhání po nášlapných kolečkách a sběru žetonů k řízenému vyměňování žetonů) je pro efekt hry zásadní vstup moderátora, který vyhodnocuje dosavadní volbu jednotlivých dětí. Vyhledává modelové situace pro pochvalu (vyvážené pyramidy) a také musí umět pojmenovat negativní důsledky nezdravé volby.

Pro tuto chvíli je určen následující manuál moderátora, pomocí kterého může přesněji popsat důsledky aktuálního zastoupení jednotlivých složek potravin a pohybových aktivit (počet barevných žetonů) na obrázcích obou pyramid.

Protikladem rovnováhy (žetony jsou rozmístěny rovnoměrně po tvaru pyramidy) je nedostatek některé složky, nebo naopak nadbytek nebo přímo extrémní nadbytek. Ke všem třem situacím může moderátor využít následující.

Mnoho potravin z …

1. patro: VÝROBKY Z OBILOVIN
Přeplněné bříško - únava, příliš jednotvárná strava - nuda
Pozn.: Tyto potraviny jsou především zdroje sacharidů, které tělo potřebuje jako pohotový zdroj energie. Když se jich ale najednou sní velké množství, je pro tělo náročné vše správně využít – s pocitem přeplněnosti přichází paradoxně únava. Pokud by bylo v jídelníčku těchto potravin tzv. příliš velké množství (v poměru k ostatním potravinovým skupinám), nezbyl by na ostatní potraviny téměř žádný prostor.

2. patro: ZELENINA A OVOCE
Bolavé bříško, plynatost, únava - hlad
Pozn.: Zelenina a ovoce obsahují velké množství vody (průměrně cca 80 %). Obsah sacharidů, tuků a bílkovin je poměrně nízký – jen ovoce obsahuje vyšší množství jednoduchých sacharidů (cca 5 - 15 %). Jednoduché sacharidy jsou velmi pohotovým zdrojem energie, nevystačí na delší dobu. Ovoce a zelenina jsou kvalitním zdrojem vitaminu C i některých vitaminů skupiny B a karotenoidů, minerálních látek... Jsou zdrojem vlákniny, která pomáhá v prevenci zubního kazu, zaplňuje žaludek, působí na správnou peristaltiku střeva (posouvání tráveniny střevem). Příliš velké množství zeleniny a ovoce v jídelníčku však v tomto směru způsobuje zažívací obtíže.

3. patro: MLÉKO A MLÉČNÉ VÝROBKY + MASO, VEJCE, LUŠTĚNINY
MLÉKO a spol: bolesti břicha, průjmy, nedostatek energie - únava
MASO, LUŠTĚNINY: bolesti břicha, pocit velké plnosti
Pozn: Potraviny z tohoto patra jsou hlavní zdroje bílkovin, které jsou potřebné pro správný růst a vývoj, podílí se na správné funkci imunitního systému a celkově v těle vše řídí. Pokud by v jídelníčku byly především tyto potraviny, ostatní živiny by byly v nedostatku - chybělo by potřebné množství energie. Bílkoviny jsou navíc ve větším množství tělem hůře zpracovatelné – vznikají trávící obtíže.

4. patro: CUKR, SŮL, TUK
SLADKOSTI: zubní kaz, velké bříško a následná horší pohyblivost
SŮL: hyperaktivita
TUK: velké bříško a následná horší pohyblivost
Pozn.: Cukr je jednoduchý sacharid, který je velmi pohotovým zdrojem energie. Pokud není využit k nějaké aktivitě/zátěži (ať tělesné či duševní), je ve zvýšené míře v těle ukládán ve formě tukové tkáně. K tomuto dochází i v případě větší konzumace tuku.

Žádné potraviny z ...

1. patro: VÝROBKY Z OBILOVIN
Budeš mít hlad a nedostatek energie na všechno.

2. patro: ZELENINA A OVOCE
K nasycení budeš potřebovat sníst více jiných pokrmů. Můžeš mít nedostatek vitaminů důležitých pro zdraví, být unavený, jídelníček je málo barevný - nuda. 

3. patro: MLÉKO A MLÉČNÉ VÝROBKY + MASO, VEJCE, LUŠTĚNINY
Svaly a kosti nebudou mít dostatečnou sílu. 
MLÉKO a spol.: nedostatek vápníku pro stavbu kostí a zubů, nedostatek bílkovin potřebných pro růst, správný vývoj a celkové zdraví
MASO, LUŠTĚNINY: nedostatek bílkovin potřebných pro růst, správný vývoj a celkové zdraví
Pozn: Pokud nezpůsobuje nízká konzumace mléka a mléčných výrobků zažívací obtíže, měly by tyto potraviny být v jídelníčku denně alespoň v jedné porci – jsou kvalitním zdrojem vápníku, který je v období růstu podstatný stejně jako ostatní živiny. Konzumace těchto potravin většinou problém nedělá – to díky evolučnímu vývoji obyvatelstva naší geografické polohy (tedy díky našim tradicím, které jsou odlišné např. od původního obyvatelstva Ameriky, Austrálie...)

4. patro: CUKR, SŮL, TUK
Nevadí, když v jídelníčku nejsou – cukr, sůl i tuky jsou často obsaženy v potravinách z jiných skupin/pater.

Příliš mnoho potravin z … 

(pozn.: příliš mnoho = dvojnásobek doporučovaného množství, v jídelníčku pak nejsou v dostatečném množství ostatní potraviny)

1. patro: VÝROBKY Z OBILOVIN
Když se rozhodneš jenom pro tyto potraviny, budeš se sice cítit velmi nasyceně, ale s tím naplněným bříškem možná nebudeš mít náladu dělat něco dalšího. Třeba běhat, skákat, hrát si s ostatními. Tvůj jídelníček nebude moc pestrobarevný a jen těžko z něj vyrosteš.

2. patro: ZELENINA A OVOCE
Když se rozhodneš jenom pro tyto potraviny, budeš mít sice bříško naplněné, ale brzy budeš unavený. Možná se bříško bude i nepříjemně nafukovat.

3. patro: MLÉKO A MLÉČNÉ VÝROBKY + MASO, VEJCE, LUŠTĚNINY
Když se rozhodneš jenom pro tyto potraviny, bude to asi proto, že chceš hodně vyrůst a zesílit. Ale k tomu potřebuješ i jiné potraviny, které ti dodají i chuť se hýbat – bez nich to bude jen trápení bříška.

4. patro: CUKR, SŮL, TUK
Když se rozhodneš jenom pro tyto potraviny, budeš sice růst a možná budeš mít i chuť si běhat, skákat, hrát si s ostatními – ale asi jen chvilku. Možná budeš často nemocný, protože v tvém jídelníčku budou chybět všechny dobroty, které tělo uzdravují a posilují.


Mnoho pohybu z …

1. patro: PRAKTICKÉ DENNÍ ČINNOSTI
Jen běžná aktivita nestačí - tělo pak špatně funguje, je mrzuté a tzv. nic se mu nechce. Je potřeba si v pohybu hrát a potit se.

2. patro: SPONTÁNNÍ POHYB
Je príma, že si umíš hezky hrát. Šikovné ruce ale potřebují i šikovné tělo - srdce, plíce, kosti, svaly i hlava potřebují trénink - aby se tělo pěkně vyvíjelo.

3. patro: CÍLENÉ POHYBOVÉ AKTIVITY
Tolik pohybu! Tvé tělo má ale elán! Ale co potřebuje, aby to zvládlo po celý den? Pokud budeš celý den běhat, skákat, nebudeš mít na nic jiného čas. Pravděpodobně bys pak byl/a hodně unavený/á a možná tě i budou bolet ruce a nohy, neměl/a bys na nic náladu, chtělo byse ti jen spát.
Pozn: Kdyby se dítě jen hýbalo, bude unavené, nebude mít již žádnou sílu, bude se mu chtít jen spát, nebude mít dobrou náladu, protože se nenajedlo a nepilo, ani neodpočívalo, nemá jak a z čeho doplnit síly. Bude trvat delší dobu, než si odpočine a nabude zase sil.

4. patro: VRCHOLOVÝ INTENZIVNÍ POHYBOVÝ VÝKON
Pozor! Únava je za dveřmi. A co znamená, když je člověk unavený?

- Dítě si zvolilo příliš intenzivní aktivitu:
Hrát zápas ve fotbale (hokeji, běžet závod...), je velmi náročné, tvé svaly by byly velmi unavené a potřebovaly by doplnit sílu.  Při takovém výkonu se jistě zapotíš, víš, co to znamená? Představ si, že by tvoje družstvo vyhrálo, jak by ses cítil? Ale co kdybyste prohráli?  Co bys dělal/a?
Pozn. Po takovém výkonu je třeba delší dobu odpočívat, zápas, nebo dlouhý výlet se nekoná každý den, že je třeba doplnit síly odpočinkem, spánkem, jídlem, dostatečně při aktivitě pít. Dokázat se vyrovnat s psychickými nároky pohybových aktivit především s prohrou, případně s neúspěchem, únavou. Nejlépe povídáním si o problému.

- Dítě si zvolilo příliš intenzivní nebo časově náročnou aktivitu:
Udělat si takový velký výlet je pěkné, ale ty sis tady vybral/a ještě (např. hraní s míčem a na prolézačkách), myslíš, že by se to dalo stihnout? Po dlouhém výletu by tě asi bolely nohy a možná celé tělo, chtělo by to si odpočinout. Už ti nezbyde čas ani energie na jiné aktivity. Třeba by maminka nebo tatínek byli zvědaví, kde jsi byl/a, cos viděl/a... Chtěl/a bys jim to vyprávět?
Pozn. S náročnou pohybovou aktivitou je spojená únava, takže by měl následovat odpočinek, doplnění energie jídlem a pitím. Často má však dítě silné zážitky, je emocionálně excitované a je vhodné, aby se o ně s někým podělilo.

Žádný pohyb z …


1. patro: PRAKTICKÉ DENNÍ ČINNOSTI
Naše tělo by nebylo dobře najezené, správně oblečené, bylo by špinavé, nemělo by vyčištěné zuby a ze všeho ostatního pohybu by bylo hodně unavené

2. patro: SPONTÁNNÍ POHYB - aneb spíše hravé aktivity
Tělo by nám moc nefungovalo, ruce by nebyly moc šikovné, ale hlavně: Kdo si hraje - nezlobí! :)

3. patro: CÍLENÉ POHYBOVÉ AKTIVITY
Tělo by celkově nebylo moc šikovné, svaly by nás neposlouchaly, ale hlavně: Kdo se hýbe - nezlobí! :)

- Dítě si zvolilo málo aktivit, nedostatečně náročných a intenzivních.
Pokud by sis celý den (týden) hrál jen na písku (vozila kočárek apod.), možná by se to tvému tělu nelíbilo. Tvé svaly by časem neměly dost síly, nebyly by trénované, byly by málo pružné. Děti by zatím skákaly, lezly, běhaly a hrály hry. Až bychom pak všichni něco hráli, ani bys třeba neutekl/a před tím, kdo by měl babu... Nenaučil/a by ses třeba ani házet, jezdit na kole, nebo hrát hokej... A to by byla škoda...  
Pozn. Jen jedna činnost, která je statická,  tělu škodí, svaly ochabují, celé tělo  pak nemá sílu, člověk je neaktivní. Také se nenaučí dovednostem jako ostatní. Při stejné činnosti by dítě asi stejně ztratilo zájem, proto je třeba činnosti vystřídat, aby se naučilo i jiným dovednostem a hrám spolu s dětmi.

4. patro: VRCHOLOVÝ INTENZIVNÍ POHYBOVÝ VÝKON
Nevadí, že není každý den. A rozhodně to není nutné - ale jednou za čas je dobré zjistit, co mé tělo dokáže.

Příliš mnoho pohybu z …


(pozn.: příliš mnoho = dvojnásobek doporučovaného množství, pohybové aktivity pak nejsou rovnoměrně zastoupeny)

- Dítě si zvolilo jednostrannou aktivitu.
Pokud by sis zvolil jen jednu aktivitu, kterou chceš dělat celý den, není to nejlepší nápad. Zřejmě to bude nuda a navíc svoje tělo jednostranně zatížíš. Na té části těla, kterou bys zatěžoval/a bys měl/a hodně silné svaly a ostatní svaly by mohly být slabé. Taky bys nakonec uměl/a dobře jen jednu věc a už bys nezjistil/a, co dalšího by tě mohlo bavit a v čem bys mohl/a být dobrý/á.
Pozn.: příliš mnoho = dvojnásobek doporučovaného množství, pohybové aktivity pak nejsou rovnoměrně zastoupeny)
Comments